In meer dan dertig jaar in het VO heb ik vaak gedacht hoe ik merkwaardige zaken zou kunnen samenvatten in één zin.
Misschien kun je er nog eens een gebruiken?
Een enkel citaat van een ander is als zodanig aangegeven.
Uw leerlingen leren meer van hun eigen fouten dan van de uwe. Doe hun werk dus niet.
Zoek geen antwoorden op vragen die je niet hebt.
Sommige leerlingen leren wel hard, maar niet veel.
Ik weet nog heel goed dat die leraar op school zo prachtig kon vertellen. Dat heb ik altijd onthouden. Alleen zou ik echt niet meer weten wat hij zei...
Hoeveel leerkracht heeft een leerkracht?
Ik heb dertig jaar goed les gegeven. Pas de laatste tijd vraag ik me wel eens af of de leerlingen die les ook gekregen hebben.
Hoe slimmer de leerling, hoe later hij leert leren.
Lessen moeten allemaal ‘leuk’ zijn. Sinds wanneer is het leven alleen maar leuk?
Schoolrapport: nauwkeurig beeld van vage zaken.
Het moeilijkste aan leren is het verwerken van het inzicht dat je iets nog niet begrijpt.
Hoezo aansluiten op de leefwereld van de kinderen? Dan zijn er drie dingen vooral belangrijk: heb ik wel de goede kleren aan, wat is mijn beltegoed en hoe kom ik onder deze opdracht uit?
Leren is voor veel leerlingen net dromen: het schijnt te gaan over het leven maar meestal zonder enige samenhang.
Leren is moeilijker dan je denkt. Vraag maar eens aan een docent...
Leerling bij groepsproject: Meneer, wat bedoelt u toch met proces-verslag? Sta ik hier soms terecht? Docent: Nee, onterecht.
Elk antwoord dat wij als leerlingen zelf vinden leert ons tien keer meer dan het antwoord van de leraar dat wij ons op tijd herinneren. (Pia, G3t)
Leerstijlen verschillen. Docentstijlen ook. En passen die op elkaar?
Hoogbegaafden zijn soms erg hardleers.
De leerlingen in een VWO-klas zijn gemiddeld intelligenter dan ik! (LIO-stagiair)
Zolang een leraar voldoendes geeft voor wat onvoldoende is, is er iets mis met het respect in de relatie leerling-docent.
Ik heb er weer zin in. De leerlingen hebben er ook zin in. Een ding is daarbij nog niet duidelijk: de zin ervan.
Fouten maken mag. Het daarbij laten niet.
Sommige leerlingen storen de les. Soms storen ze wel mijn les, maar niet hun leren. Wéér wat geleerd.
Alleen een docent die vindt dat hij nog wat kan leren is bereid tot echte samenwerking met collega’s.
Docenten kunnen vaak slecht schatten hoeveel leerlingen in een les actief meedoen. Vooral als hij de les ‘goed’ noemt.
De slimste leerlingen werken het liefst alleen. Wij hebben daar begrip voor. Maar dertig jaar later zijn ze minister...
Leerlingen vinden lessen vaak saai. Dat is jargon. In elk geval betekent het dat ze de les niet uit zichzelf zouden doen. Daarom zijn bijna alle lessen saai.
Soms mag je van een docent iets ontdekken dat hij zelf ook nog niet weet. Dan pas wordt leren echt iets van jezelf.
Een leraar die meer dan de helft van de tijd aan het woord is weet niet hoeveel de leerlingen missen...
Sommige docenten hebben zoveel moeite moeten doen om te leren wat ze kunnen, dat ze niet kunnen verkroppen dat een leerling iets leert zonder hem.
Spelling is onzin. Je zeit ook znoder de geode lettrevlogrode eevn senl wat er satat. Mtis de eretse en de laastte lteter maar geod saatn.
Docenten kunnen over het algemeen nog steeds niet accepteren dat ze niet overal verstandig over kunnen meepraten.
Kamerleden denken allen deskundig te zijn op het gebied van onderwijs. Zouden ze allemaal alleen maar goede leraren hebben gehad?
Ervaren docenten zijn daarmee nog niet altijd goede docenten.
Veel te weinig docenten beseffen dat ze niets hebben gewonnen als ze gelijk krijgen. Dat geldt ook voor leerlingen.
Alweer een jaar om... Wáárom eigenlijk?
Goede voornemens zijn net mededelingen aan leerlingen. Je kunt ze beter in je agenda zetten.
Dit jaar denk ik veel langer na voordat ik iets stoms zeg. (Aziz, zittenblijver in A2b)
In projectmatig leren nemen de leerlingen de nodige verantwoordelijkheden op zich. De docent staat de onnodige af. Doorgaans slagen de leerlingen daar beter in.
Hij wil ons niets leren, hij wil alleen maar dat we de toets goed maken. (Claire Brederveld)
Hoe kun je van leerlingen vragen om optimaal samen te werken als je dat als docenten niet doet? (Birte Kjær Peulicke, Trørødskolen, DK)
Praten is geen kunst. Dat kunnen leerlingen ook. Voor docenten is zinvolle dingen zeggen niet moeilijk. Leerlingen zinvol bezig te laten zijn, dát is de uitdaging.
Eigenlijk is de hele wereld prachtig. Waar dat niet zo is hebben mensen dat gedaan.
Slechts ontwikkelde mensen willen leren; de onwetenden geven de voorkeur aan onderwijzen. (Edouard Le Berquier)
Ervaring is niet wat je overkomt maar wat je ermee doet
Leren is als tegen de stroom oproeien. Zodra je ermee ophoudt drijf je terug.
Er zijn dagen waarop je meer leert dan anders in een heel jaar.
Docenten zijn het erover eens dat leerlingen veel moeten leren, niet over wat ze moeten leren, en al helemaal niet waarvoor.
Ook na de laatste verkiezingen blijft het kabinet onderwijzen in plaats van leren.
Ervaring is de beste leermeester - maar dat schijnt voor docenten vaak niet op te gaan.
Weten is iets anders dan kunnen. Leraren kunnen dat als geen ander weten.
Veel leerlingen durven geen fouten te maken. Van wie hebben ze dat eigenlijk geleerd?
Sommige docenten laten leerlingen alleen leren wat zij hen uitleggen. Zo worden leerlingen steeds dommer.
Veel docenten denken dat je de leerresultaten in een project niet kunt beoordelen. Zij laten het leren in projecten zo bij voorbaat mislukken.
Sommige managers besturen een school als een tractor. Dat geeft ongelukken: docenten werken als paarden.
Wat leer je kinderen, wat belangrijk bleek in het verleden of wat belangrijk lijkt voor de toekomst?
Leraar zijn is net Dancing with the Stars, maar dan zonder Star.
In het onderwijs zou minder gekeken moeten worden naar wat in het verleden fout ging en meer wat in de toekomst beter moet.
Al die boeken zijn hetzelfde, precies dezelfde letters, ze staan alleen wat anders...
De schoolboeken worden steeds zwaarder en de docenten steeds lichter.
Het water in een oude rivier kan nog best verfrissend zijn.
Ik speel het liefst met niks, want dan kan ik alles verzinnen. (Merle van Zanten)
We moeten niet bang zijn misstanden bij de naam te noemen. Voortaan zeggen we “Geert W, en Thierry B."
U moet als docent van uw directie iets leren waarvan u niet weet waarvoor u het kunt gebruiken. Doet u dat?